Czym są i dlaczego warto przeprowadzić badania UX?
Każde narzędzie, z którego korzysta klient, powinno być praktyczne i łatwe w obsłudze. Tylko tak można podtrzymać zaciekawienie odbiorcy. Nieintuicyjne funkcje zazwyczaj stają się przyczyną szukania innych, bardziej przyjaznych rozwiązań. To samo dotyczy witryn. Muszą być użyteczne. Jak to ocenić? Zobacz, dlaczego warto stawiać na badania UX.
Czym są badania UX?
Skrót pochodzi od user experience, czyli doświadczeń użytkownika. Badania tego typu koncentrują się na emocjach klientów, ich odbiorze produktu, jaki otrzymali do dyspozycji. Każda osoba ma inne przyzwyczajenia, a tym samym oczekuje odmiennych rozwiązań. Celem analizy UX jest określenie, czy dana witryna jest dla odbiorcy użyteczna, czy zachęca do przeglądania, czy wręcz przeciwnie. Zebrane dane pozwalają oszacować słabe punkty, które stają się przyczyną tracenia kontrahentów, ale także pozwalają naszkicować strategię naprawczą.
Specjaliści, którzy oferują projektowanie stron w Poznaniu, zawsze zaczynają swoją pracę od przeanalizowania doświadczeń użytkowników.
Jakie aspekty wymagają analizy?
Kluczowy jest layout. To w dużym stopniu od niego zależy pierwsze wrażenie. Musi być zarówno estetyczny, jak i intuicyjny, łatwy w obsłudze. Powinien ułatwiać poruszanie się po sklepie, umożliwiać bezproblemowe znalezienie interesującego artykułu. Optymalizacja strony e-commerce uwzględnia stworzenie komfortowego i czytelnego menu nawigacyjnego.
Ponadto specjaliści przyglądają się, jak oceniane są m.in.:
- działanie witryny na urządzeniach mobilnych,
- dostępność poszczególnych narzędzi (jak np. koszyk produktowy czy automatyczne podpowiadanie artykułów podobnych do wybranego),
- rozmieszczenie elementów.
Oczywiście zakres badanych czynników może być szerszy i zawsze zależy od branży, w jakiej działa dane przedsiębiorstwo.
Zalety badań UX
Największą zaletą prowadzenia badań UX jest poznanie oczekiwań i przyzwyczajeń użytkowników. Jest to cenna wiedza, bo pozwala dostosować rozwiązania do potrzeb potencjalnych klientów. Dzięki temu można stworzyć witrynę, na której odbiorcy będą się dobrze czuć, a tym samym nie zechcą wejść na domenę konkurencji. Bezpośrednim efektem tego jest zwiększenie współczynnika konwersji, czyli liczby pożądanych akcji w stosunku do odwiedzin strony.
Odpowiednio przeprowadzone badania i uwzględnienie uzyskanych z nich wniosków pozwalają zwiększyć sprzedaż i poziom generowanych zysków.
Dostosuj stronę do oczekiwań klienta - stań się konkurencyjny
Jeśli Twoją ambicją jest stworzenie dochodowego biznesu e-commerce, zleć projektowanie stron w Poznaniu na podstawie analizy doświadczeń użytkowników, a następnie dostosuj domenę do ich oczekiwań. Uwzględnij ich potrzeby, wyeliminuj błędy zakłócające komunikację pomiędzy Wami, a z pewnością zatrzymasz odbiorców na swojej witrynie i zwiększysz szanse na sprzedaż.